Огляд змін у земельному законодавстві, які відбулися у березні 2014 році
Акти органів виконавчої влади у сфері земельних відносин
05 лютого 2014 року прийнято Постанову Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 13 липня 1998 р. № 1075" № 52.
Даною Постановою вносяться зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 13 липня 1998 р. № 1075 “Про Порядок використання апаратури супутникових радіонавігаційних систем під час проведення топографо-геодезичних, картографічних, аерофотознімальних, проектних, дослідницьких робіт і вишукувань та кадастрових зйомок”.
Попри те, що законодавство України не передбачає довільного порядку використання апаратури супутникових радіонавігаційних систем, внесеними змінами обмежується право сертифікованих інженерів-геодезистів використовувати супітникові навігаційні прилади, якщо вони не мають «Реєстраційного посвідчення (свідоцтва) установленого зразка». Фактично, йдеться про створення нового адміністративного бар’єру для підприємців, які виконують топографо-геодезичні роботи та роботи із землеустрою.
12 березня 2014 прийнято Постанову Кабінету Міністрів України "Про визначення питань, що належать до компетенції Першого віце-прем’єр-міністра України та віце-прем’єр-міністрів України" № 69.
В Постанові визначено, що питаннями земельних відносин буде займатися Віце-прем’єр-міністр України - Міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства (нині цю посаду займає Володимир Гройсман – колишній Вінницький міський голова), крім питань збереження ґрунтів та охорони їх родючості, державного нагляду (контролю) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель, які віднесені до компетенції Першого віце-прем’єр-міністра України (нині цю посаду займає Віталій Ярема, генерал-лейтенант міліції у відставці).
05 березня 2014 року прийнято Розпорядження Кабінету Міністрів України "Про призначення Алексєєва І. С. Головою Державної реєстраційної служби України" № 127-р.
Розпорядженням призначено Алексєєва Ігоря Сергійовича (колишнього юриста ТОВ «Адвокатська компанія МЛГруп») Головою Державної реєстраційної служби України (Укрдержреєстру).
Нагадаємо, що Укрдержреєстр є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади з питань реалізації державної політики у сферах державної реєстрації актів цивільного стану, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, реєстрації (легалізації) об’єднань громадян, інших громадських формувань, статутів фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування, друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб’єктів інформаційної діяльності.
25 березня 2014 року прийнятоРозпорядження Кабінету Міністрів України "Про призначення Поєдинка М.С. Головою Державної інспекції сільського господарства України" № 247-р.
Розпорядженням призначено Поєдинка Миколу Сергійовича Головою Державної інспекції сільського господарства України (Держсільгоспінспекції України).
Відзначимо, що Держсільгоспінспекція України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України, що входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
Микола Поєдинок вже очолював Державну інспекцію сільського господарства Українипротягом 2010-2011 рр., а раніше керував Державною інспекцією з контролю якості сільськогосподарської продукції та моніторингу її ринку.
25 березня 2014 року прийнято наказ Міністерства юстиції України "Про внесення змін до Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України" № 563/5, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 22 лютого 2012 року за № 282/20595.
Наказом вносяться зміни до Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 22 лютого 2012 року № 296/5.
Вказаним наказом нотаріуси при посвідченні правочинів, які передбачають будь-який перехід права власності на об’єкти нерухомості та об’єкти незавершеного будівництва, крім їх успадкування та дарування, зобов’язані використовувати т.зв.«оціночну вартість» такого нерухомого майна, що визначена спеціальними суб’єктами оціночної діяльності. Аналогічна оцінка вимагатиметься при посвідченні правочинів, який передбачають будь-який перехід права власності на об’єкти рухомого майна (крім легкових автомобілів, мотоциклів, мопедів), крім їх успадкування та дарування.
Фактично, йдеться про подальше укріплення вже новим керівництвом Міністерства юстиції України у правозастосовній практиці використання т.зв. «податкової оцінки», яка була запроваджена постановою КМУ від 4 березня 2013 р. № 231 «Деякі питання проведення оцінки для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства». Представниками оціночної спільноти «податкова оцінка» піддається критиці внаслідок фактичної монополізації ринку оціночних послуг та невідповідності такої процедур здійснення такої оцінки вимогам законодавства про оцінку майна та оцінку земель.
25 березня 2014 року прийнято наказ Держземагентства України “Про затвердження плану-графіка проведення перевірок за додержанням суб’єктами господарювання Ліцензійних умов” № 80, зареєстровано у Міністерстві юстиції України 16 вересня 2010 року за № 824/18119.
Затверджено план-графік проведення перевірок за додержанням суб’єктами господарювання Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення землеоціночних робіт на ІІ квартал 2014 року.
Відзначимо, що проведення планових перевірок за додержанням суб'єктами господарювання ліцензійних умов має здійснюватися у відповідності до Закону України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності", Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", а також Закону України "Про особливості здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності щодо фізичних осіб - підприємців та юридичних осіб, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності".Суб’єкти господарювання, діяльність яких перевіряються, обираються згідно постанови Кабінету Міністрів України від 17 грудня 2012 року N 1207 "Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності, пов'язаної з проведенням робіт із землеустрою, землеоціночних робіт та земельних торгів, і визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю)".
14 березня 2014 року прийнято наказ Міністерства юстиції України "Про заходи щодо надання послуг з державної реєстрації речових прав на нерухоме майно" № 524/5, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17 березня 2014 року за № 357/25134.
Наказом встановлено, що державну реєстрацію речових прав та їх обтяжень на нерухоме майно, яке розташоване в межах території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, відповідно до законодавства у сфері державної реєстрації прав здійснюють:
за заявами, які подаються особисто заявником або шляхом надсилання поштою до органів державної реєстрації прав Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, - державні реєстратори речових прав на нерухоме майно органів державної реєстрації прав Дніпропетровської, Одеської, Хмельницької та Чернігівської областей;
за заявами, які подаються особисто заявником або шляхом надсилання поштою до органів державної реєстрації прав Херсонської та Запорізької областей, - державні реєстратори таких органів.
Лист Міністерства юстиції України "Щодо проведення державної реєстрації речових та інших прав на нерухоме майно, які підлягають реєстрації" від 12 лютого 2014 року № 13.1-32/46.
Міністерство юстиції України надає деякі роз'яснення у зв'язку з набранням чинності постанови Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2013 року № 868 "Про затвердження Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень і Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно".
Фактично, нотаріусам та реєстраторам прав вказано, що у разі наявності розбіжностей у нормативно-правових актах, якими врегульовано порядок державної реєстрації прав на нерухоме майно при вчиненні нотаріальних дій, нотаріуси мають застосовувати положення нормативного акту, що має вищу юридичну силу. Такі розбіжності могли виникнути внаслідок того, що окремі положення постанови Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2013 року № 868 «Про затвердження Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень і Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно» були прийняті у розрахунку на синхронність відповідних змін у законодавстві, які, проте, не були своєчасно прийняті внаслідок складної суспільно-політичної ситуації в Україні.
Роз'яснення Міністерства юстиції України "Нотаріус - спеціальний суб'єкт Державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 22 січня 2014.
Роз'яснюються повноваження нотаріусів при реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень у зв'язку з набранням 01 січня 2013 року змін до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", які полягають у тому, що державним реєстратором є нотаріус як спеціальний суб'єкт, на якого покладені функції державного реєстратора речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Роз’яснення, що носить загальноінформаційний характер, було підготовлене Начальником відділу організаційного забезпечення та контролю у сфері нотаріату Департаменту нотаріату та банкрутства О.М.Захандревичем.
За даними Земельного порталу України.
